
C0N10UR BIENNALE VOOR BEWEGEND BEELD
9.09.2023 – 5.11.2023
De tiende editie werd samengesteld door kunstenaars Anouk De Clercq, Fairuz Ghammam, Herman Asselberghs, Manon de Boer en Sven Augustijnen van het Brusselse productie- en distributieplatform Auguste Orts.
C0N10UR ontleende zijn titel aan de filosofe Rosi Braidotti: ‘We are rooted but we flow’ is haar herformulering van Virginia Woolfs verwoording van geaarde mobiliteit en diepgewortelde mogelijkheid tot verandering. De biënnale bracht dus werk samen van kunstenaars die in België wonen en vierde de rijke hedendaagse Belgische audiovisuele kunstscène. Met uitnodigingen voor nieuw werk dat ook na de biënnale kan blijven bestaan, ondersteunde C0N10UR op duurzame wijze het bestaande veld.
C0N10UR vond plaats op vier locaties in het hart van Mechelen en dankzij de partners argos centrum voor audiovisuele kunsten in Brussel en Kunsthal Extra City in Antwerpen konden bezoekers de biënnale ook buiten Mechelen beleven.
Contour Biennale 9 / Coltan as Cotton
11-13.01.2019 / 17-19.05.2019 / 18-20.10.2019
Voor de negende editie nam de biënnale een heel nieuwe gedaante aan en werd het een langgerekt continuüm dat op 25 oktober 2018 begon met een inleidende fase. Daarna vormden drie lange weekenden die de maancyclus volgden de ruggengraat van de biënnale.
Curator Nataša Petrešin-Bachelez koos voor de titel ‘Coltan as Cotton’, waarbij ze zich liet inspireren door het gelijknamige videogedicht van de Amerikaanse rapper, slammer en schrijver Saul Williams. Petrešin-Bachelez engageerde meer dan 50 deelnemers voor deze editie, geïnspireerd door en gerelateerd aan de stad Mechelen, haar inwoners en, meer in het algemeen, de koloniale geschiedenis van België en de voortzetting ervan vandaag. Dit leidde tot meer dan 20 nieuwe opdrachtfilms, installaties, participatieprojecten en performances.
Petrešin-Bachelez initieerde ook de ‘Transnational Alliance’, een educatief programma dat parallel liep aan de biënnale en vergelijkbare thema's verkende.
Contour Biennale 8 / Polyphonic Worlds: Justice as Medium
1.03.2017 – 21.05.2017
Contour Biënnale 8 werd samengesteld door Natasha Ginwala en onderzocht het snijvlak van sociale rechtvaardigheid en kunst door de lens van het 400 jaar oude juridische verleden van de Grote Raad van Mechelen - Europa's eerste gerechtsgebouw.
Film, video, installaties en performance dompelden bezoekers onder in de wereld van recht, rechtspraak en rechtvaardigheid. De biënnale onderzocht justitie als performatief, ethisch en esthetisch medium en reflecteerde op de veranderende rol ervan in de hedendaagse maatschappij. ‘Polyphonic Worlds: Justice as Medium’ toonde werken van 25 kunstenaars en collectieven op zes locaties.
Met een publiek programma voor het openingsweekend, ‘Planetary Records: Performing Justice Between Art and Law’, en de lancering van ‘Hearings: A Reader’, een tijdschrift over kunst en recht, werden deze thema's verder uitgediept en werden gevestigde noties van waarheid, bewijs en representatie in juridische en artistieke contexten in vraag gesteld.
CONTOUR 7
29.08.2015 – 8.11.201
CONTOUR 7 werd samengesteld door Nicola Setari en was opgedragen aan Thomas More, die tijdens een verblijf in Vlaanderen in de zomer van 1515 Mechelen bezocht en hier een groot deel van ‘Utopia’ (1516) schreef, een boek over een ideale staat.
De zevende editie verkende de thema's utopieën, monsters en martelaren, geïnspireerd door zijn boek en Erasmus' ‘Lof der Zotheid’ (1511). Met werken van meer dan 20 internationale kunstenaars op verschillende locaties in Mechelen, onderzocht de tentoonstelling thema's zoals hoe dystopische angsten en radicale overtuigingen de media vormgeven. De geschiedenis van Mechelen, van mythische monsters tot de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog, vormde de achtergrond.
Drie ‘Utopia & Europa Salons’ werden georganiseerd in samenwerking met het Directoraat-Generaal Onderwijs en Cultuur en de Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in België. Ze gingen over de rol van kunstenaars, schrijvers en denkers bij het vormgeven van de toekomst van Europa.
Contour 2013 / Leisure, Discipline and Punishment
24.08.2013 — 3.11.2013
De zesde editie van de Contour Biënnale van bewegend beeld, samengesteld door Jacob Fabricius, onderzocht de sociale functies en relaties die de samenleving vormgeven.
Contour 2013 vond plaats in Mechelen op vier belangrijke locaties: de gevangenis, het stadion van KV Mechelen, de historische Onze-Lieve-Vrouwekerk aan de overkant van de Dijle en Hof van Busleyden. Deze ruimtes, diep verankerd in het weefsel van de stad, dienden als inspiratiebron en als kader voor de tentoonstelling en weerspiegelen de invloed van publieke en semi-publieke instellingen door middel van regels, rituelen en machtsstructuren.
Onder het thema ‘Vrije tijd, Discipline en Straf’ creëerden de kunstenaars werken die in dialoog gingen met deze ruimtes en verkenden ze lokale geschiedenissen, politieke contexten en bredere verhalen. Door site-specifieke interpretaties nodigde de tentoonstelling uit om na te denken over hoe we institutionele omgevingen ervaren en ermee in aanraking komen.
Contour 2011 / Sound and Vision: Beyond Reason
27.08.2011 – 30.10.2011
Anthony Kiendl cureerde de vijfde editie van de biënnale onder de titel, deels ontleend aan het nummer van David Bowie uit 1976, ‘Sound and Vision: Beyond Reason’.
De tentoonstelling onderzocht het snijvlak van populaire muziek, hedendaagse film, video en post-conceptuele kunst en daagde hun autonomie uit. Er werd onderzocht hoe het extatische potentieel van rockmuziek de grenzen van representatie, taal en controle verlegt, waarbij de nadruk lag op de rol van het menselijk lichaam in het transformeren van ervaringen. De tentoonstelling belichtte ook hoe kunst, muziek en film taal kunnen overstijgen door de sociale constructie van ruimte en de culturele kracht van het lichaam in radicale sociale verandering in vraag te stellen.
Van Brion Gysins ‘Dreamachine’ tot punkrock, afro-futurisme en disco, Contour 2011 speelde zich af in heel Mechelen, met installaties in herbestemde architecturale ruimtes, gaande van kathedralen en scholen tot theaters en meer.

Contour 2009 / Hidden In Remembrance Is The Silent Memory Of Our Future
15.08.2009 – 18.10.2009
De vierde editie van de biënnale, getiteld ‘Hidden in Remembrance is the Silent Memory of Our Future', werd samengesteld door Katerina Gregos. Aan het evenement namen achttien Belgische en internationale kunstenaars deel die werken met film, video en op lenzen gebaseerde media, van wie velen nieuw werk produceerden.
De tentoonstelling vond plaats 20 jaar na 1989, het cruciale jaar van de val van de Berlijnse Muur. Het Europese landschap, de geopolitieke dynamiek en culturele identiteiten waren sindsdien dramatisch veranderd en de tentoonstelling ging de uitdaging aan om het heden te begrijpen door de lens van het verleden.
De biënnale toonde verschillende perspectieven op geschiedenis, herinnering en identiteit en bood reflecties in plaats van een enkelvoudig verhaal. Kunstenaars gebruikten historisch materiaal om te onderzoeken hoe de geschiedenis ons heden en onze toekomst beïnvloedt, waarbij ze zich afvroegen wiens geschiedenis wordt herinnerd, wiens geschiedenis wordt vergeten en hoe verhalen worden gevormd.
Contour 2007 / Decoder
18.08.2017 – 21.10.2007
Contour 2007, nog steeds de derde biënnale voor videokunst genoemd, richtte zich op de perceptuele en retorische mechanismen die bepalen hoe mensen de wereld begrijpen. De tentoonstelling onderzocht hedendaagse trends in mediakunst die gebaseerd is op lenzen, en behandelde onderwerpen die gevormd worden door de heersende manieren van begrijpen.
Met de titel 'Decoder', ging de tentoonstelling in op legitieme, actuele en zelfs antagonistische onderwerpen, en reflecteerde het op de manier waarop we politieke en sociaal-culturele kwesties consumeren via visuele media. Het was niet de bedoeling van curator Nav Haq om een politieke biënnale als zodanig te maken, maar om vragen te stellen over de manier waarop kunst met deze kwesties omgaat en ze weergeeft.
De biënnale was nauw verbonden met Mechelen en maakte gebruik van verschillende locaties in de stad - zowel historische als actieve openbare ruimtes - om een ervaringsgerichte, immersieve benadering van videokunst te bieden. De tentoonstelling was gericht op het creëren van viscerale ontmoetingen die de betrokkenheid van het publiek met kunst uitdaagden.
Contour 2005 – 2de biënnale voor videokunst
17.09.2005 – 20.11.2005
In 2005 werd Contour een biënnale voor videokunst en het was het belangrijkste hedendaagse kunstevenement tijdens het stadsfestival “Mechelen 2005, Stad in Vrouwenhanden”. Twee kunstenaars, Dara Birnbaum en Kerry Tribe, vormden het vertrekpunt voor curator Cis Bierinckx om verder te bouwen aan een boeiend geheel van werken en kunstenaars.
Wat hem intrigeerde was niet alleen de confrontatie tussen twee generaties kunstenaars, maar ook de gedurfde, persoonlijke statements van Birnbaum en Tribe. Bierinckx werd geïnspireerd door de passie en visie in het werk van beide kunstenaars en nodigde negentien kunstenaars uit, waaronder vijftien vrouwen, waardoor de biënnale een uitgesproken internationaal karakter kreeg.
De wandeling in Mechelen leidde de bezoekers langs verrassende locaties zoals het stadhuis, het Schepenhuis, de repetitieruimtes van kunstencentrum nona, de Sint-Romboutskathedraal, de Magdalenakapel en de Koninklijke Manufactuur De Wit.
Contour – een wandeling langs hedendaagse bewegend beeld
15.08.2003 – 12.10.2003
Contour werd opgericht in 2003 als een platform om baanbrekende ontwikkelingen en het beste op het gebied van bewegend beeld-kunst te presenteren. Het evenement toonde kunstenaars die werkten met film, video en installaties op onverwachte of historische locaties, allemaal op loopafstand van elkaar in het historische centrum van Mechelen.
Voor de eerste editie nodigde oprichter en eerste curator Etienne Van den Bergh vijftien kunstenaars uit – voornamelijk uit België en Nederland – om hun werk te tonen op acht locaties, waaronder de Sint-Janskerk, de Begijnhofkerk en het hedendaagse kunstencentrum De Garage.
Dit nieuwe initiatief richtte zich op de verbinding tussen verleden en heden, omarmde het bewegend beeld als een visuele kunstvorm, benadrukte het belang van artistieke presentatie, zocht een evenwicht tussen gevestigde en opkomende talenten naast nationale en internationale kunstenaars, en zette recente of nieuw gecreëerde werken in de schijnwerpers.
