SPEELDATA

van 1 maart 2017 tot 21 mei 2017
Mechelen
2800 | Mechelen
Mechelen
Contour Biennale 8
Polyphonic Worlds: Justice as Medium

Contour Biennale 8

Polyphonic Worlds: Justice as Medium

Polyphonic Worlds: Justice as Medium ontwikkelt zich door relaties te leggen tussen hedendaagse artistieke praktijken en het verloop van sociale rechtvaardigheid tegen de 400-jarige juridische geschiedenis van de Grote Raad van Mechelen—Europa’s eerste rechtbank. Uit de overblijfselen van deze gerechtelijke infrastructuur rijst de vraag: wat zou het betekenen om het veld van sociale rechtvaardigheid en de instrumenten ervan te onderzoeken als media-archeologie, waarbij rechtvaardigheid zelf wordt beschouwd als een "medium" dat tegelijkertijd een performatieve, ethische en esthetische handeling is?

Nu de grenzen van rechtvaardigheid uiteen vallen in een woelige crisis van ethiek in het wereldwijde heden, biedt de 8e editie van de Contour Biennale een polyfonisch perspectief dat de akoestische geschiedenis van de Lage Landen oproept, terwijl het een notioneel landschap presenteert dat multi-fonisch is, met boventonen die worden gehoord als een plurale bewustzijn, en soms als toestanden van discordantie. Deze biënnale beoogt de vastgestelde grenzen tussen de perceptie van legaliteit en illegaliteit binnen de hedendaagse ervaring van staatsburgerschap in twijfel te trekken.
 

Curator: Natasha Ginwala
Adviseurs: Judy Radul en Denise Ferreira da Silva
Tentoonstellingsarchitect: Richard Venlet
Assistent-Curator: Krisztina Hunya

Kunstenaars & collectieven: Adelita Husni-Bey, Agency, Ana Torfs, Arvo Leo, Basir Mahmood, Beatriz Santiago Muñoz, Cooking Sections, Council, Eric Baudelaire, Filipa César and Louis Henderson, Ho Tzu Nyen, inhabitants, Judy Radul, Karrabing Film Collective, Lawrence Abu Hamdan, Madonna Staunton, Otobong Nkanga, Pallavi Paul, Pedro Gómez-Egaña, Rana Hamadeh, Ritu Sarin and Tenzing Sonam, Rossella Biscotti, Susanne M. Winterling, Trevor Paglen, Trinh Thi Nguyen

Contour 8

LOCATIES

DE GARAGE

De Garage, een hedendaags kunstencentrum nabij de Sint-Romboutskathedraal, is een belangrijke locatie voor Contour Biennale 8. Oorspronkelijk een gastenhuis, slagerij, brasserie en parkeerplaats, herbergt het nu hedendaagse kunsttentoonstellingen en speelt het een centrale rol in het jaarlijkse programma van Kunsthal Mechelen.

KUNSTENAARS & WERKEN

Het Other-project van Rossella Biscotti onderzoekt de manier waarop volkstellingsgegevens sociale categorieën en individuele identiteiten vormgeven. Door demografische gegevens uit de Brusselse census opnieuw te bewerken, bekritiseert zij hoe sociale instellingen mensen definiëren en categoriseren, met name degenen die buiten conventionele gezinsstructuren vallen. Biscotti vertaalt deze gegevens in geweven stoffen, waarbij variaties in dichtheid verschillende bevolkingsclusters vertegenwoordigen. Via deze visuele representatie onderzoekt ze de interactie tussen institutionele macht en persoonlijke verhalen, en daagt ze uit hoe sociale structuren identiteit bepalen en de marges waar individuen vaak over het hoofd worden gezien of verkeerd geclassificeerd.

© Rossella Biscotti
© Rossella Biscotti

Council, mede opgericht door Grégory Castéra en Sandra Terdjman, daagt maatschappelijke normen uit door de kruising van mensenrechten, wetten en natuur te onderzoeken. Hun onderzoek The Manufacturing of Rights bekritiseert juridische kaders die seksuele geaardheid en genderidentiteit criminaliseren, met name in Libanon, India en Kenia. De lancering van The Against Nature Journal behandelt de conceptualisering van “natuur” binnen deze wetten, waarbij de rol ervan in het definiëren van culturele en juridische grenzen in twijfel wordt getrokken. Het tijdschrift combineert kunst, wetenschap en maatschappelijk middenveld om gesprekken over identiteit, de wet en de bredere implicaties van maatschappelijke controle uit te lokken.

Council, Joscelyn Gardner, Hibiscus Esculentus (Sibyl), 2009, hand-colored lithograph on frosted mylar, 91,5 x 61cm, courtesy of the artists

inhabitants is een online platform dat activisme, speculatieve fictie en documentaire combineert om de systemische uitdagingen van het Antropoceen aan te pakken. Sinds 2015 heeft het kanaal een reeks videoprojecten geproduceerd die zich richten op onderwerpen zoals olie-extractie, geo-engineering en milieuvernietiging. In samenwerking met verschillende instellingen heeft inhabitants de kruispunten van kunst, wetenschap en activisme onderzocht via korte video's die online worden verspreid. Voor de Contour Biennale 8 introduceerde inhabitants een serie over sociale rechtvaardigheid, met verhalen die lichaam, persoon en rechten onderzoeken, terwijl het gesprekken bevordert over hedendaagse politieke strijd en collectieve actie.

inhabitants, Hobby Lobby vs. The Allegory of Justice, 2016, video still, courtesy of the artists

Arvo Leo’s artistieke praktijk reflecteert op onbedoelde creatie en de onverwachte kruispunten van natuur, technologie en tijd. Na een bosbrand in 2003 in Canada, vormde een gesmolten Ford Mustang-transmissie een sculptuur binnen een mierenhoop. Leo’s zeefdrukposter herdenkt dit fenomeen, speculerend of niet-menselijke elementen, zoals de auto of de mieren, een rol speelden in de creatie. Voor Contour Biennale 8 bracht Leo’s video werk deze reflecties tot leven, gebruikmakend van ondergrondse ruimtes om de vreemde samenvloeiing van krachten die tot deze eigenaardige sculptuur leidden, weer te geven, waarbij de spanning tussen het natuurlijke en het door de mens gemaakte wordt uitgebreid.

Arvo Leo, Detail from Accidental Ant Hill Sculpture (Born in 2003 after a forest fire made love to a Ford Mustang), 2014, screen print on paper, courtesy of the artist

Trevor Paglens werk onderzoekt de verborgen aspecten van overheidsbewaking en staatsgeheimen. Door technologieën zoals satellietbeelden en onderzeese kabels te gebruiken, onderzoekt Paglen de uitgebreide reikwijdte van inlichtingendiensten en militaire programma's. Zijn doorlopende project Code Names presenteert een lexicon van geclassificeerde termen en onthult het enorme netwerk van geheime operaties. Paglens videoserie Limit Telephotography/Janet Video onthult geheime militaire sites door gebruik te maken van krachtige telescopen om verre, anders onzichtbare locaties te observeren. Door zijn werk onthult Paglen de architectuur van bewaking en daagt hij de kijker uit om de systemen die het burgerleven monitoren en beheersen, opnieuw te overwegen.

© Trevor Paglen, installatiefoto

Beatriz Santiago Muñoz’s films verweven mystiek, ecologische vernietiging en de politiek van Puerto Rico. In Black Beach/Horse/Camp/The Dead/Forces legt de kunstenaar het eroderende strand in Vieques vast, een locatie getekend door militaire bezetting. Via een intuïtieve benadering documenteert zij een landschap waar de dood, spiritualiteit en verzet samenkomen. In Matrulla reflecteert Muñoz op de visionaire ervaringen van Pablo Díaz Cuadrado, waarbij zijn percepties van de toekomst worden vermengd met het fysieke landschap. De films nodigen de kijker uit om zich in te leven in de mensen en plaatsen binnen de films, terwijl ze hun rol in grotere, voortdurende strijd overwegen.

 

Beatriz Santiago Muñoz, Black Beach/Horse/Camp/The Dead/Forces, 2016, video still, 8’, courtesy of the artist

Het oeuvre van Ritu Sarins en Tenzing Sonam richt zich op de voortdurende strijd van Tibet voor autonomie en de politieke handelingen die het verzet definiëren. In Burning Against the Dying of the Light onderzoeken zij de radicale praktijk van zelfverbranding, en plaatsen zij deze protesten in de lange geschiedenis van Tibetaans verzet tegen de Chinese bezetting. Via persoonlijke verhalen, interviews en boeddhistische filosofie brengen de kunstenaars de ethische complexiteit van deze vorm van protest aan het licht. Hun film Drapchi Elegy uit 2017 richt zich op de emotionele en politieke gevolgen van ballingschap, waarbij het verhaal van een voormalige Tibetaanse gevangene die in België woont, wordt gepresenteerd.

 

Ritu Sarin & Tenzing Sonam, Drapchi Elegy, 2016, film still, courtesy of the artists

Madonna Stauntons artistieke praktijk beslaat vijf decennia, met haar schilderijen en sculpturen die de complexiteit van de menselijke psyche en emotionele structuren onderzoeken. Haar werken ontstaan uit persoonlijke landschappen en combineren zelfportretten, intuïtieve assemblages en abstracte uitdrukkingen. Stukken zoals Immigrant en Amputee reflecteren op vervreemding en geweld, terwijl haar N.Y. 11 Sept 01 2001-monotypes reageren op wereldwijde onrust en verlies. Stauntons kunst spreekt over kwetsbaarheid, waarbij de fragiliteit van het lichaam in tijden van conflict en onrust wordt benadrukt en uitnodigt tot reflectie over hoe persoonlijke ervaring zich verhoudt tot bredere maatschappelijke krachten.

 

 

Madonna Staunton, Immigrant, 2008, synthetic polymer paint on card, 23 x 26 cm, courtesy of the artist and Milani Gallery, Brisbane

Ho Tzu Nyen’s NO MAN II stelt zich een spectraal koor voor van wezens uit de geschiedenis en mythologie. Deze figuren, variërend van dieren tot cyborgs, voeren onvoorspelbare bewegingen uit die traditionele opvattingen van identiteit uitdagen. Hun collectieve performance, ondersteund door John Donne’s gedicht For Whom the Bell Tolls, benadrukt de onderlinge verbondenheid van de mensheid. Via dit werk onderzoekt Ho de ambiguïteit van bestaan, waarbij de spanning tussen individuele en collectieve identiteiten wordt bezien. De ritmische uitingen van de figuren en de ongemakkelijke choreografie brengen een smeekbede over die grenzen overstijgt, met de oproep tot heroverweging van hoe de mensheid zichzelf definieert en zijn relatie tot de wereld.

 

 

 

Ho Tzu Nyen, NO MAN II, 2017, video still, CGI projection on double sided mirror, 360’, courtesy of the artist

Ana Torfs’ werk richt zich op de interactie tussen tekst en beeld, waarbij de processen van visualisatie, interpretatie en vertaling worden benadrukt. Ze streeft ernaar een genuanceerd inzicht te onthullen van gefragmenteerde culturele en politieke geschiedenissen via installaties die media als fotografie, video, geluid en meer combineren. Haar onderzoek in 2005 tijdens haar DAAD-residentie was gericht op de procesverslagen van de moord op Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg. Uit deze getuigenissen creëerde Torfs een multimedia-script, waardoor een veranderend portret van hun laatste momenten ontstond, terwijl ze de scheidslijn tussen feit en fictie in twijfel trok en de rol van taal in het vormgeven van verhalen onderzocht.

 

 

 

Ana Torfs, Anatomy, 2006, slide photograph, photo: Ana Torfs and courtesy of the artist

SCHEPENHUIS

Het Schepenhuis, gebouwd in de 13e eeuw, is het oudste bewaarde stenen stadhuis van België. Met gotische toevoegingen in de 14e eeuw speelde het een belangrijke rol in het regionale bestuur en de rechtspraak, en huisvestte het de Grote Raad tot 1616. Het bevat historische muurschilderingen en heeft verschillende functies vervuld, nu dient het als locatie voor de Contour Biennale.

KUNSTENAARS & WERKEN

Agency, een in Brussel gevestigde initiatief opgericht in 1992 door Kobe Matthys (1970-2023), onderzocht de kruising van kunst en het niet-menselijke. Het daagde de scheiding tussen natuur en cultuur uit, met de focus op hoe niet-menselijke wezens (dieren, planten, etc.) en andere-dan-menselijke wezens (geesten, buitenaardse wezens, etc.) uitgesloten worden van intellectueel eigendomsrecht. Voor de Contour Biennale 8 presenteerde Agency twee controversiële gevallen: de selfies van Naruto, genomen door een makaak, en een spirituele tekening van de psychische kunstenaar Frank Leah. Deze worden onderzocht via bijeenkomsten die de terughoudendheid in juridische oordelen heroverwegen en de gevolgen van intellectueel eigendom voor een inclusieve ecologie van kunstpraktijken behandelen.

 

 

Agentschap, ding 001652 (Monkey’s Selfies), 2016, courtesy of the artist

Cooking Sections, een Londens duo, creëerde The Empire Remains Shop als een kritische verkenning van de erfenis van het Britse imperium via voedsel. Geïnspireerd door de Empire Shops uit de jaren 1920 die gericht waren op het onderwijzen van de consumptie van koloniale producten, speculeert deze installatie over de verkoop van overblijfselen van het Imperium in het hedendaagse Londen. Het project onderzoekt sinds 2013 culturele uitwisselingen, koloniale handel en de uitvinding van “exotisch” voedsel. Voor Contour Biennale 8 bevatte de installatie posters van de Empire Marketing Board en een franchiseovereenkomst, waarmee openbare instellingen in België werden aangemoedigd om hun eigen Empire Remains Shops te openen. Dit bevorderde verdere verkenning van postkoloniale geografieën en ecologische zorgen.

 

Cooking Sections, Cases of Confusion (50-40-20) (56-45- 25) (55-40-20), 2015, courtesy of the artists

Rana Hamadehs artistieke praktijk onderzoekt rechtvaardigheid, militarisme, sanitatiediensten en theater via curatoriële en discursieve projecten. Haar doorlopende project Alien Encounters compliceert het begrip “alien” via performances, installaties en geschriften, waarbij de “alien” wordt gebruikt om staatsgeweld en juridische systemen te onderzoeken. Voor de Contour Biennale 8 presenteerde zij The Ten Murders of Josephine, een opera in wording die het concept van het getuigenis van het slachtoffer bevraagt. Dit werk daagt de grenzen van wet en theater uit, waar rechtvaardigheid een middel tot een doel wordt, en het onzegbare zijn uitdrukking vindt buiten de rechtszaal.

Rana Hamadeh, The Sleepwalkers, 2016, installation view at The Showroom, London, photo: Daniel Brooke and courtesy of the artist

Otobong Nkanga’s werk onderzoekt de transitie van natuur naar commodity en moderniteit door visuele en performatieve vertelkunst. Ze focust op de poëzie van steen, mineralen en hun impact op machtsdynamiek, diepe extractie en menselijke lichamen als fragmentarische landschappen. Haar werken, zoals Reflections of the raw green crown (2014) en Tsumeb Fragments (2015), onderzoeken historische herinnering en industriële extractie, met bijzondere verwijzingen naar de Tsumeb-mijn in Namibië. Nkanga verweeft Nigeriaans Pidgin Engels en engageert zich met thema’s van land, geheugen en de spanning tussen menselijke lichamen en natuurlijke hulpbronnen.

 

Otobong Nkanga, Remains of the Green Hill, 2015, video still, 5’48’’, exhibition view of “Comot Your Eyes Make I Borrow You Mine” at Kadist, Paris, photo: Aurélien Mole and courtesy of the artist

Judy Raduls werk contrasteert twee soorten ramen in het Schepenhuis: oud glas-in-lood en een modern glasraam, wat veranderende opvattingen over helderheid en transparantie weerspiegelt. Een videocamera en machinesysteem omslaan de pagina’s van een publicatie die bewijsproductie en oordeel behandelt. Door oog-tracking te integreren, onderzoekt het werk hoe beelden worden waargenomen en nodigt het uit tot reflectie over getuigenissen, perceptie en bewijs in zowel het heden als de toekomst. Radul roept vragen op over de evoluerende rol van visie, media en surveillance, zonder definitieve antwoorden te geven, maar in plaats daarvan de kijkers aan te moedigen zich te verdiepen in de handeling van kijken en getuigen.

 

 

Judy Radul, World Rehearsal Court, 2009, video still, courtesy of the artistJudy Radul, World Rehearsal Court, 2009, video still, courtesy of the artist

Trinh Thi Nguyens werk met bewegende beelden onthult verborgen structuren in geluid, beelden, teksten en materialen, terwijl het zich verzet tegen de macht van representatie. Vietnam the Movie (2016) onderzoekt hoe “Vietnam” internationaal wordt afgebeeld, met name in de context van de Vietnamoorlog. Door beeldmateriaal opnieuw te gebruiken, deconstrueert Nguyen de media-esthetiek en de verhalen, en her-engageert zij met de geschiedenis. De film daagt de lineariteit van de geschiedenis uit en biedt een fragmentarisch, veranderend perspectief, waardoor het mogelijk wordt de erfenis van het land te heroverwegen door de lens van populaire media en de hiaten in de weergave ervan over vijftig jaar.

 

 

Trinh Thi Nguyen, Vietnam the Movie, 2016, video still, 45’, courtesy of the artist

HUIS DE ZALM

Huis De Zalm, een primeur voorbeeld van vroege Renaissance-architectuur, benadrukt Mechelens historische verbinding met waterwegen, handel en mercantiele transport. De Contour Biennale 8 onderzoekt de verbanden met neoliberale koloniale staten en extractieve handel. Het gebouw, ooit in bezit van een lepraklooster, heeft een gouden zalm als symbool voor de rijkdom van de Vlaamse gildes.

Pedro Gómez-Egaña’s werk richt zich op het creëren van intimiteit met plaatsen, waarbij hij de historische en sensorische ervaringen onderzoekt. Door studies van akoestiek, kinetiek en de minuscule kenmerken van een locatie, combineert hij mechanistische apparatuur met menselijke betrokkenheid in het opzetten van scènes. In The Moon Will Teach You (2017), geïnspireerd door Vlaamse Renaissance-raadsels en vroege druktradities, onderzoekt hij linguïstische stilte en mechanische duisternis. Gepresenteerd op de zolder van het Huis van de Grote Zalm, verkent het werk hoe de bewegingen van drukpersen en de raadselachtige aard van teksten het publiek betrekken, hen uitnodigend in een immersieve omgeving waar nabijheid en afstand voortdurend opnieuw gedefinieerd worden.

 

 

Munich F Manuscript - Petrus Alamire, courtesy of the Bayerische Staatsbibliothek München

Het werk The Stealing Cnt$ (2017) van het Karrabing Film Collective onderzoekt diefstal, overleving en toxisch soevereiniteit in het noordelijke inheemse Australië. Het werk omvat Windjarrameru, een film over vier inheemse mannen die beschuldigd worden van het stelen van bier nabij een heilige plaats en vluchten naar een verontreinigd moeras. Complementaire werken zoals Law Wall, Toxic Sovereignty #5 en Can You Brighten Yourselves? onderzoeken de juridische, historische en materiële realiteiten van het inheemse leven onder kolonialisme, waarbij kwesties zoals voorouderlijk recht, onteigening, raciale barrières en de effecten van neoliberale beleidsmaatregelen op inheemse gemeenschappen aan bod komen.

 

Karrabing Film Collective, Windjarrameru, The Stealing C*nt$, 2015, film still, 35’, courtesy of the artists

HOF VAN SAVOYE

De zestiende-eeuwse Renaissance locatie, ooit het Paleis van Margaretha van Oostenrijk, huisvest nu de lagere rechtbanken. Margaretha, een beschermvrouwe van de kunsten, ontving Renaissance-figuren zoals Erasmus en Dürer. De gevel van het gebouw toont een Justitia-beeld. Voor de Contour Biennale 8 zullen kunstenaars de troonzaal en de baroktuin gebruiken.

KUNSTENAARS & WERKEN

Lawrence Abu Hamdans The Recovered Manifesto of Wissam maakt gebruik van een onconventionele opname-techniek in de Chouf-bergen in Libanon, waar cassettebandjes worden gebruikt om clementinestruiken te beschermen. Na de ontdekking van een boom met een mini-cassettebandje, haalde Abu Hamdan fragmenten van een stem, later geïdentificeerd als Wissam, die een audio-manifest onthulde over het islamitische concept van Taqiyya – het recht om te liegen ter zelfbehoud. Het project bestond uit het moeizaam herstellen van gedempte audio over uren, waarbij negentig minuten bruikbare fragmenten werden gepresenteerd in de Mechelse rechtbanken, wat de moeizame taak weerspiegelt van het herstellen van verloren stemmen en verborgen kennis.

Eric Baudelaire’s Also Known as Jihadi (2017) volgt de reis van een jonge man van Frankrijk naar Syrië en terug, waar hij wordt gevangen genomen wegens vermeend lidmaatschap van Daesh. Aan de hand van landschapstheorie portretteert de film het pad van de radicalisering van de jongeman via een reeks op locaties gebaseerde shots, waarbij onderzocht wordt hoe deze omgevingen sociale en politieke structuren weerspiegelen. De film, geïnspireerd door echte gebeurtenissen, stelt het proces van vervreemding en terugkeer in vraag. Baudelaire probeert zowel begrip als verwarring op te wekken, met een subtiele sympathie voor een gedeelde menselijke toestand, zonder de complexiteit van radicalisering of het idee van monsterlijkheid te vereenvoudigen.

 

Lawrence Abu Hamdan, Wissam, 2016, installation view at Maureen Paley London, courtesy of the artist and Maureen Paley
Eric Baudelaire, Also Known as Jihadi, 2017, courtesy of the artist

HUIS DE CLIPPEL

Het Huis De Clippel, een vijftiende-eeuws landhuis bekend als "De Keizerin", heeft ooit de Nederlandse adel gehuisvest en diende als hotel en wijnhandel. Het is sinds 1890 in bezit van de familie Michiels, beroemde horlogemakers, en herbergt de werkplaats van Luc Michiels. Voor de Contour Biennale 8 wordt de wijnkelder omgevormd tot een oceaanzone voor milieurechtvaardigheid.

KUNSTENAAR & WERK

Susanne M. Winterlings meerdelige installatie Glistening Troubles (2017) onderzoekt ecologische solidariteit en de toxische, gezamenlijke groeipatronen van levensvormen. Door CGI, sculpturale werken en geluidscompositie te combineren, richt het project zich op bioluminescentie, algenvariëteiten en de impact van het Kapitaloceen op ecosystemen. Gebaseerd op veldonderzoek in het Caribisch gebied en samenwerkingen met lokale gemeenschappen en wetenschappers, onderzoekt het inheemse kennis en niet-Westerse milieumodellen. Het werk mengt biologie, ecologie, sociale theorie en avant-garde sciencefiction, waarbij menselijke georiënteerde verhalen worden uitgedaagd en pleit voor interspecies solidariteit. Gepresenteerd tijdens de Contour Biennale 8, verschuift de installatie de ervaring van de ondergrondse locatie.

Susanne M. Winterling, Glistening troubles, 2017, CGI animation still, courtesy of the artist

WAREHOUSE EN CO-WORKING SPACE

De slotlocatie van Contour Biennale 8, gelegen aan de Battelsesteenweg 50, is een voormalige meubelfabriek die nu een timmerwerkplaats, fietsenwinkel, experimenteel theater en het ROJM jeugdcentrum herbergt. De biënnale toont werken die informele arbeid, postindustriële narratieven en zelfbestuur onderzoeken, wat resoneert met de veelzijdige geschiedenis van de locatie.

 

KUNSTENAARS & WERKEN

Sunstone (2017) en de installatie Refracted Spaces (2017) van Filipa César & Louis Henderson, gebaseerd op doorlopend onderzoek, onderzoeken kritisch optische technologieën die in militaire en koloniale contexten worden gebruikt, zoals Fresnel-lenzen en satellietnavigatiesystemen. De kunstenaars verkennen hoe deze hulpmiddelen voor begeleiding en surveillance worden gevormd door, en de Westerse kennismodellen versterken, door concepten van zicht, begrip en imperialisme te verbinden. De film volgt de Fresnel-lenzen van productie tot tentoonstellingen, en contrasteert historische en politieke contexten, zoals de koloniale handel en de Op Art van post-revolutionair Cuba. Door een mix van 16mm film, digitale media en 3D CGI reflecteert het werk op technologische vooruitgang in optica en de implicaties daarvan. De bijbehorende installatie bevat archiefmateriaal zoals oceanische kaarten en lensfragmenten, waarbij de kunstenaars het publiek betrekken door middel van lezingen en workshops om het project verder te ontwikkelen.

Filipa César & Louis Henderson, Sunstone, 2017, production still, courtesy of the artists

Adelita Husni-Bey's artistieke praktijk onderzoekt pedagogische kaders geïnspireerd door anarcho-collectivistische studies, met als doel het concept van collectieve identiteit uit te dagen. Haar werk legt de nadruk op anti-imperialistische, feministische en queer-strijd, terwijl ze klassenconstructies analyseert. Agency (2014) ontstond uit een workshop met studenten aan de Manara High School in Rome, waarbij deelnemers zich in role-playing waanden als journalisten, activisten, bankiers, arbeiders en politici. Gedurende drie dagen in het Maxxi Museum onderzochten de studenten machtsdynamieken, waarbij interrelaties tussen de rollen werden gecreëerd. De workshop omvatte debatten over maatschappelijke omstandigheden en de betekenis van macht, wat inzicht gaf in de kruispunten van de hedendaagse Italiaanse sociaal-politieke landschappen.

Adelita Husni-Bey, Agency-giochi di potere, 2014
, still from HD video, 27’40’’, courtesy the artist and Laveronica arte contemporanea

Het werk van Basir Mahmood onderzoekt zijn rol als kunstenaar door meerdere identiteiten: auteur, initiator, observator en teruggetrokken subject. In Monument of Arrival and Return (2016) voor Contour Biennale 8 positioneerde hij zichzelf als dramaturg, waarbij hij scènes opnam met spoorwegarbeiders ("coolies") die improviseerden met alledaagse objecten. Mahmood produceerde de film op afstand in Lahore, Pakistan, door middel van schetsen en narratieve instructies, en reflecteerde zo op de historische en voortdurende beweging van contractarbeiders, waarbij de huidige ervaring van de portiers op het treinstation van Lahore werd vergeleken.

Basir Mahmood, Monument of Arrival and Return, 2016, video still, 9’37’’, courtesy of the artistBasir Mahmood, Monument of Arrival and Return, 2016, video still, 9’37’’, courtesy of the artist

Pallavi Paul's werk onderzoekt de kruising van poëzie, tijdreizen en de rekbaarheid van tijd, waarbij ze met non-fictie materiaal werkt om nieuwe mogelijkheden te creëren. Door de scheiding tussen "realiteitsbeelden" en "documentaires" te verstoren, beoogt ze een ruimte te ontwikkelen voor fantasie, verzet, politiek en geschiedenis. The Dreams of Cynthia (2017) volgt een protagonist wiens identiteit bestond als een literaire figuur, een tijdmaat en een landschap, terwijl ze ook de verweven levens van een beul en een trans artiest in een klein dorp in Noord-India observeert. Hiermee wil Paul historische rouw transcenderen en biedt ze een speelse, kritische lens op de hedendaagse chaos.

Pallavi Paul, The Dreams of Cynthia, 2017, video still, 44’, courtesy of the artist and Project 88Pallavi Paul, The Dreams of Cynthia, 2017, video still, 44’, courtesy of the artist and Project 88

nonamechelenlogologo 

logo

logologo

logo

Contour Biennale 8 werd georganiseerd door kunstencentrum nona. 

Co-productie door OP.RECHT.MECHELEN. / Stadsfestival 2016-2018

Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Mechelen

Culturele partners: The Gujral Foundation, DAAD, Thyssen Bornemisza Art Contemporary, ARGOS centre for art and media, Fondation Boghossian, Mondriaan Fund, IFA, OCA, Calouste Gulbenkian Foundation, Goethe Institut, Gaswords, Istitut Français, Josh Milani Gallery, Australian Government, Dutch Embassy, Cristina Guerra Contemporary Art, Escautville

Logistieke partners: Martin’s Paterhof, Cultuurcentrum Mechelen, BOSQ, Sociaal Huis Mechelen, Duvel, Eidotech

Educatieve partners: DAI, Cera

Wetenschappelijke partners: Mechelen Musea & Erfgoed, Alamire Foundation

Online mediapartner: Ibraaz

OP.RECHT.MECHELEN. partners: Nationale Loterij, Provincie Antwerpen, Wolters Kluwer, Willemen Groep, Klara, Knack, De Standaard.