Don't Take It Personally is een filmconcert van Jelena Jureša waarin thema's als historische ontkenning, collectief geweld, ballingschap en verzet met elkaar verweven zijn. Het biedt een bijtende aanklacht tegen menselijk en maatschappelijk gedrag in onstabiele tijden die worden gevormd door kapitalisme en imperiale hebzucht. Momenteel in productie.

Don't Take It Personally verweeft thema's als historische ontkenning, collectief geweld, ballingschap en verzet. Het ontvouwt zich als een doortastende protestfilm - een urgente, krachtige aanklacht tegen menselijk gedrag en maatschappelijke dynamiek in tijden van omwenteling, gevormd door de krachten van kapitalisme en imperiale hebzucht. In een wereld die steeds meer verstikt wordt door systemische onrechtvaardigheden, waar velen het recht op ademhalen ontzegd wordt, komt Don't Take It Personally naar voren als een herwinning van die adem. Door het ritme en de cadans van de scènes weeft Jureša een tapijt van relaties en nodigt hij kijkers uit om het kapitalisme te zien als een doordringende infectie, ontworpen om systemische giftigheid door te sijpelen tot in de kleinste details van ons dagelijks leven.
Het eerste deel dient als een proloog - een visuele partituur die door Europese museumcollecties navigeert en laat zien hoe het kapitalisme niet alleen werd verheerlijkt in de schilderijen van de “Gouden Eeuw”, maar ook hoe het geweld dat aan deze periode ten grondslag lag in het volle zicht werd verborgen. Hier kruist de oorsprong van het moderne kapitalisme met de gewelddadige geschiedenis van het verzamelen. Het ritme, de herhaling en de close-ups herinneren ons eraan dat we in feite getuige zijn van een plaats delict.
Het tweede deel gaat over in een live performance vastgelegd op 16mm film, met de Nederlands-Indonesische tapdanseres Marije Nie en de Kroatische muzikanten Alen en Nenad Sinkauz. Hun ritmische uitwisseling mengt beweging, geluid en spraak en creëert een dynamisch samenspel dat de tweeledige aard van tapdansen benadrukt als zowel een middel tot zelfexpressie als een daad van protest. De stem van de performer is ontleend aan de geschriften van Dubravka Ugrešić (1949-2023), die zich verzette tegen nationalistische verhalen in de nasleep van de Joegoslavische oorlogen, wat leidde tot haar ballingschap in Amsterdam in 1993. De taal in dit deel is keelklank, beginnend met een diepe frustratie over een systeem dat ons 'als ratten' levend opeet. Van (micro)agressie tot genocide, van massamoorden tot kapitalistische systemen van onderdrukking, de stem van de verteller schalt uit met een waarschuwing.


IN PRODUCTION — 2024-2025
A film by Jelena Jureša
With Marije Nie, Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz
FIRST MOVEMENT
Camera: Jelena Jureša • Music: Nenad Sinkauz • Visual Effects: Dejan Šolajić
SECOND MOVEMENT
Recorded live at laGeste, Ghent & Belvedere at the Boekentoren, Ghent
Performers & musical dramaturgy: Marije Nie, voice & tap | Nenad Sinkauz, guitar, midi guitar, live electronics | Alen Sinkauz, bass and synths
Sound Engineering: Hrvoje Pelicarić • Based on excerpts from THE AGE OF SKIN by Dubravka Ugrešić • Director of Photography: Fiona Braillon • Focus Puller: Colas Besnard • Grip: Leo Robeet, Nathan Meysbrughen • Electrician: Gabriel Bertrand • Assistant: Florent Freyens • Costume: Anne-Catherine Kunz • Voice Coach: Patrick Campbell • Stage Manager at laGeste: Luc Laroy
Edited by: Jelena Jureša • Music Composed by: Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz • Premix: Nenad Sinkauz, Hrvoje Pelicarić • Sound Editing: Hrvoje Pelicarić, Ivan Zelić • Re-recording Mixer: Ivan Zelić • Color Grading: Evy Roselet • Production team nona (Belgium): Andrea Cinel, executive producer | Alyssa Decq, production assistant • Production: Kinematograf (Croatia) | Dijana Mlađenović, producer • Postproduction Facilities Sound: Studio Nazor, Viba Film • Image: Charbon Studio, Color by DeJonghe • Produced by kunstencentrum nona & Kinematograf (Croatia) • Co-commisioned by BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht • With the support of the Flanders Audiovisual Fund (VAF), Croatian Audiovisual Centre (HAVC), KAAP, KASK&Conservatorium, Kunsthal Ghent, laGeste