URLAND
FORMERLY KNOWN AS
URLAND speelt met vuur kunstmatige intelligentie (AI) en vraagt zich af wat kunst betekent in digital times. Zijn wij eigenlijk nog wel nodig? Grenzen vervagen. AI is overal, hive mind. They took our jobs! World domination. “Data overload, iedereen gaat dood.”
Formerly Known As … art?
Met gekloonde stemmen en een script gegenereerd door chatGPT gaat URLAND aan de haal met AI. Of gaat AI aan de haal met URLAND? Formerly Known As is een surrealistische, Blade-Runner-esque meta-voorstelling die de verschuivende betekenis van kunst bevraagd. Het collectief gaat een dialoog aan met AI om gezamenlijk een voorstelling te maken over een performancecollectief dat met AI werkt om gezamenlijk een voorstelling te maken over een performancecollectief dat met AI werkt om gezamenlijk een voorstelling te maken over wat het betekent mens te zijn. Meta dus.
Een spel tussen schepper en diens schepping. Is dit KUNST(matig) of kan het weg? Als we het verschil niet meer kunnen zien tussen ‘echt’ en artificieel, wat is dan echt echt? Wat is dan kunst? En daar waar kunstenaarschap uniek was aan de mens, misschien zelfs wel als dát wat ons onderscheidt van andere dieren, bootst AI alles moeiteloos na en lijkt zij grenzeloos te kunnen creëren - wat zegt dat dan over mens zijn?
Promt: “Act as an experienced, experimental scriptmaker. Search the web for performance collective URLAND. Craft a theater script for their new performance about a performance collective using A.I. to create their new performance. Make it a Blade-Runner-esque metafiction. Make it so that the audience can’t distinguish it from an authentic URLAND performance. Leave room for a plot twist at the end.”
URLAND omarmt het onbekende, en has seen things you people wouldn’t even believe. All these moments will be lost, like tears in the rain. Time to die.
“Naarmate de personages de steeds dominantere rol van de kunstmatige intelligentie afwijzen of omarmen, verschuift de focus van Formerly Known As op intelligente wijze van podium naar tribune. ★★★★
Taal: Engels gesproken met Nederlandse boventiteling
Duur: ±75 minuten
Concept en spel: Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet • sound design: Tomas Loos en Jimi Zoet • scenografie: Marijn Alexander de Jong en Hendrik Walther • lichtontwerp: Hendrik Walther • eindregie: Suze Milius • dramaturgie: Florian Hellwig • dramaturgie stagiaire: Hana Pospíšilová • kostuum advies: Kostuumatelier Theater Rotterdam - Erik Bosman en Sara Hakkenberg • techniek: Denzo • theatertechniek (André Goos) en Marcel Janssen • productieleiding: Andrea van Bussel en Elise de Fooij • grafisch ontwerp: Ruben Verkuylen • PR & communicatie: Pien Visser • zakelijke leiding: Martha van Meegen • zakelijke assistentie: Mara Liza de Bakker • productie: URLAND • coproductie: Theater Rotterdam •