SPEELDATA

28 maart 2024 20.30 uur
Begijnenstraat 27
2800 | Mechelen
kunstencentrum nona - gouden zaal
Kinga Jaczewska
BRUT
29 maart 2024 20.30 uur
Begijnenstraat 27
2800 | Mechelen
kunstencentrum nona - gouden zaal
Kinga Jaczewska
BRUT

Kinga Jaczewska

BRUT

Geïnspireerd door persoonlijke ervaringen raakte Kinga Jaczewska in de ban van de letterlijke en figuurlijke betekenis van de kleur grijs grijs binnen de westerse context. Ze kreeg een groeiende interesse in de waarde van grijs binnen de kapitalistische cultuur, de verschillende poëtica's die ermee gepaard gaan en de relatie en afhankelijkheid van expressie en kleur die ze onderzocht in haar eerdere werken zoals Grey, Time It Takes of Gabriel. Voor BRUT vertrekt Jaczewska van een persoonlijker en meer letterlijk uitgangspunt dan voorheen - het brutalisme. Brutalisme als architectonisch genre zoals het voorkomt in Oost- en Centraal-Europa, maar ook als een sociaal systeem en ideologie die het ooit vertegenwoordigde en die contrasteert met de twijfelachtige schittering van het hedendaagse kapitalisme. 

Met een focus op functionaliteit, bewuste eenvoud en een radicale benadering van vorm en minimalistische constructies die Jaczewska ontleent aan de brutalistische ideologie, verkent BRUT de relaties tussen het individu en het collectief, tussen expressionisme en béton brut, en tussen vrijheid en beperking. Door het ‘gewone’ centraal te plaatsen, durft Jaczewska haar eigen begrip van het spectaculaire in vraag stellen.

 

 

 

Kinga Jaczewska
Kinga Jaczewska choreograaf & danser

concept & choreografie: Kinga Jaczewska • co-creators & performers: Anne-Lene Nöldner, Maisie Woodford, Kinga Jaczewska • geluidscompositie: Raphael Malfliet • scenografie: Allicht / Emilie Poelmans, Sander Salden • dramaturgie: Kasia Torz • kostuumontwerp: Eleni Ellada Damianou • poster: Olesia Bachynska  partners: kunstencentrum nona, KAAP, Workspacebrussels, WpZimmer, C-TAKT, Corso • in coproductie met Mechelen Feest / Construct Europe • Met de steun van de Vlaamse Overheid

 

Afbeelding verwijderd.

(c) Olesia Bachynska