DE HOE
OPENING NIGHT
Hoe wil je spreken? Intens toch?
Je wilt toch intens spreken?
Hoe wil je leven? Groots en meeslepend, toch?
Ik heb het leven altijd intens gespeeld.
Alles wat ik over liefde weet, weet ik door de liefde te spelen.
En toen gebeurde het, in de overmoed, altijd de overmoed.
Toen is het gebeurd, toen ben ik mijn tekst vergeten,
toen wist ik plots niet meer wat te zeggen.
Opening Night is de eerste grote voorstelling van DE HOE, geschreven door alle schrijvers en gespeeld door alle spelers, over drie generaties heen. Onder invloed van het uitzonderlijke filmwerk van John Cassavetes en het acteerwerk van Gena Rowlands speelt DE HOE de overdaad, maar ook de liefde en de kwetsbaarheid. Opening Night is een collectieve zoektocht naar een Nieuwe Emotionaliteit in een emotioneel verzadigde samenleving. Flirtend met sentimentaliteit spelen op leven en dood. Spontaan en toch geregisseerd. Oprecht en tegelijk ook weer niet.
Opening Night is een première die nog gerepeteerd moet worden, een open repetitie die ook een scène is waarin toneelspelers de scène van een open repetitie repeteren. In de wanhopige opvulling van de leemte die ontstaat wanneer een acteur zijn woorden verliest, ondernemen zeven spelers samen een koortsachtige, tragikomische zoektocht naar hoe ze zo waarachtig mogelijk kunnen zijn.
DE HOE is de samensmelting van Cie De KOE en Hof van Eede, beide sinds mensenheugenis vaste gasten in nona. Nu omarmen ze ook een nieuwe generatie met Mitch Van Landeghem en Carine van Bruggen.
Locatie: Stadsschouwburg Mechelen, Keizerstraat 3, 2800 Mechelen — Tijdsduur: 1u40
Van en met: Natali Broods, Mitch Van Landeghem, Willem de Wolf, Ans Van den Eede/Laurence Roothooft (tournee)/Lien Thys (speelreeks TAZ), Carine van Bruggen, Peter Van den Eede, Greg Timmermans, Wannes Gyselinck (enkel tekst) • Techniek Bram De Vreese en Shane Van Laer • Kostuums Fran Labarque • Stagiairs
Sjoerd Koolma, Jens Dewulf, Tomas Van Balen • Met dank aan Matthias de Koning • Productie DE HOE • Coproductie Het Laatste Bedrijf • Met de steun van Campo
Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid