JELENA JUREŠA &AERNOUT MIK
RUN-THROUGH
CONTOUR SERIES
De duotentoonstelling Run-through brengt het werk van Jelena Jureša en Aernout Mik samen. Jureša's filmische werken verweven persoonlijke verhalen met de politiek van herinneren en vergeten, terwijl Miks audiovisuele installaties de dynamiek van groepsgedrag verkennen. Zo onderzoekt Run-through op kritische wijze hedendaagse samenlevingen, waarbij wordt gereflecteerd op historische gebeurtenissen, actuele Europese kwesties en dominante politieke verhalen.
Het concept en de ontwikkeling van de tentoonstelling komen voort uit Don't Take It Personally, een nieuw werk van Jelena Jureša gemaakt in opdracht van kunstencentrum nona en BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht. Deze experimentele film verbindt thema's als historische ontkenning, collectief geweld, ballingschap en verzet. Het dient als een indringende aanklacht tegen menselijke en maatschappelijke gedragingen in instabiele tijden, gevormd door de systemen van kapitalisme en historische hebzucht, reeds verborgen in de schilderijen van de Nederlandse Gouden Eeuw.
De geselecteerde werken van de Nederlandse kunstenaar Aernout Mik worden voor het eerst in België getoond, waaronder een nieuw bewerkte versie van White Suits, Black Hats (2012-2024), een installatie met archiefbeelden uit Nederlands-Indië in de jaren 1920 en 1930. Miks geënsceneerde multichannel-werken, zoals Daytime Movements - gemaakt in samenwerking met danser en choreograaf Boris Charmatz - presenteren geïmproviseerde scenario's met vaak niet-professionele acteurs die onstabiele en ongeschreven patronen volgen. Deze stukken leggen verborgen machtsdynamieken, latent geweld en onbewust groepsgedrag bloot, en reflecteren op historische gebeurtenissen van koloniale machtsstrijd tot de nasleep van moderne terreuraanslagen. Mik vertegenwoordigde Nederland in het Nederlands Paviljoen van de 52e Biënnale van Venetië (2007) en had solotentoonstellingen op prominente locaties, waaronder Jeu de Paume (Parijs), MoMA (New York), Schirn Kunsthalle (Frankfurt) en het Stedelijk Museum (Amsterdam).
Het werk van Jelena Jureša, een kunstenaar en filmmaker geboren in Joegoslavië en nu woonachtig in België, overstijgt de conventionele filmtaal en verlegt de grenzen van het medium terwijl ze voortdurend historische en politieke verhalen bevraagt. Met haar nauwkeurig onderzochte filmprojecten weeft ze een tapijt van connecties die vaak leiden tot reflecties over ontheemding, zoals te zien is in verschillende werken die verwijzen naar W. G. Sebald en Dubravka Ugrešić. In haar filmwerken zoals Aphasia, ondermijnt Jureša documentaire-tropen terwijl ze donkere hoofdstukken uit de Europese geschiedenis confronteert, van Belgisch kolonialisme en Oostenrijks antisemitisme tot de wreedheden in Bosnië tijdens de Joegoslavische oorlogen. Jureša's werk werd internationaal tentoongesteld, waaronder onlangs tijdens Manifesta 14 Pristina, het Museum voor Hedendaagse Kunst (Belgrado), argos (Brussel), Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien (Graz), Contour 9 (Mechelen), Maxim Gorki Theater (Berlijn) en BAK, basis voor actuele kunst (Utrecht).
Run-through is een ontmoeting die een netwerk van referenties en connecties ontvouwt tussen historische ontkenning en hedendaags gedrag, en biedt een kritisch perspectief op Europa terwijl het tegelijkertijd een spiegel voorhoudt met de gevolgen van onze historische keuzes.
PRAKTISCH
Jelena Jureša / Aernout Mik – Run-through (20.09.2024 – 24.11.2024) is onderdeel van Contour Series, een reeks beeldende en audiovisuele tentoonstellingen van kunstencentrum nona, ditmaal in het kader van Construct Europe.
Curator: Andrea Cinel
Met de steun van: Kunsthal Mechelen, Mondriaan Fonds
Locatie: De Garage, Onder-Den-Toren 12, 2800 Mechelen, België
Opening: donderdag 19.09.2024, 18:00-21:00
Openingsuren: woensdag - zondag // 13u - 18u
Tickets zullen vanaf 20.09 te koop zijn aan het onthaal van De Garage.