REDDE WIE ZICH REDDEN KAN, GEEN SLECHTE TITEL

STAN | herneming

Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo en Damiaan De Schrijver maken in 2005 een opvolger van Alles is rustig, waarmee de Oostenrijkse auteur Thomas Bernhard van leer trok tegen de zelfingenomenheid van de intellectuele en culturele elite. Onder de titel Redde wie zich redden kan" geen slechte titel (uit Am Ziel 1981) spelen ze een aantal van Bernhards ‘Dramolette’.

Nog explicieter dan in Alles is Rustig ontleedt Bernhard in deze 'minidrama's' genadeloos het complexe, onverwerkte Duitse naziverleden én het sluimerende fascisme in onze maatschappij.
Redde wie zich redden kan geen slechte titel is het tweede deel van de Bernhard-trilogie van STAN.


De acteurs sturen het met hun groteske verkleedpartijen tussen de scènes aan op een vrolijk operettesfeertje dat de kritiek op de geparfumeerde valsheid van de Weense wals met officieren in galakostuum en dames in baleinkorset des te scherper maakt. - Knack, maart 2005

De voorstelling schommelt tussen een staaltje knap gebrachte, hedendaagse bourgeoisiekritiek en een uit de hand gelopen verkleedpartijtje. Aan jou de keuze! - Cutting Edge, 2010
 

Van en met: 
Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver. Tekst naar 'Dramolette' (Freispruch, Eis, Maiandacht, Match, A Doda). Begeleiding Matthias de Koning. Kostuums Inge Büscher. Assistentie kostuums Filip Eyckmans. Licht Thomas Walgrave. Met dank aan Gerhard Jäger
Productie: 
STAN
Beeld: 
(c) Herman Sorgeloos
Locatie: 
NONA
Speeldagen: 
DON 1 & VRIJ 2 JUNI 2017 - 20u30
Praktisch: 

EXTRA: VOLLEDIGE BERNHARD TRILOGIE OP ZAT 3 JUNI | Meer info
STAN presenteert hun drie bewerkingen van Thomas Bernhard ook als TRILOGIE. Hoe verhouden de stukken zich tegenover elkaar, hoe beïnvloeden ze elkaar?